| MyGamanBorneo: Eksplorasi Pena & Lensa | Alternatif Gaya Penulisan Bebas Tanpa Batasan |

Friday 30 December 2011

Keluarga Kami Dan Kedai Runcit

Kedai runcit baharu mama
Saya sekarang masih lagi blogging dari Beluran iaitu daerah dan kampung halaman tempat saya membesar.  Tiada istilah bercuti-cuti Malaysia sekiranya balik ke sini kerana mama dan bapa saya merupakan peniaga runcit kecil-kecilan.  Jadi kepulangan kami adik-beradik ketika cuti krismas merupakan satu berkat bagi mereka kerana kehadiran kami sedikit sebanyak dapat membantu mereka.

Kedai runcit di Taman Sungai Labuk
Berada di sini sejak 19 Disember lepas, memang tiada istilah bermalas-malas dan bersantai-santai.  Setiap hari dipenuhi dengan kesibukan terutamanya saya yang memang rajin dalam soal susun menyusun barang-barang runcit di kedai runcit baharu keluarga kami yang baru dibuka pada 4 Disember lepas di lot kedai perumahan Taman Sungai Labuk, Pelantung.

Kedai runcit di rumah Kampung Keramat 2
Sementara kedai runcit di rumah Kampung Keramat 2 juga masih beroperasi dan kini diuruskan oleh bapa.  Kedai runcit ini kecil sahaja dan cuma menjual barang-barang keperluan harian untuk penduduk di kampung ini.  Walaupun agak kecil tetapi ianya sudah mula beroperasi dan diuruskan oleh mama sejak tahun 1990 lagi.

Kedai runcit di rumah hadapan hospital Beluran, tahun 1983
Seingat saya, kami adik-beradik memang membesar dalam suasana kedai runcit sehinggalah sekarang tinggal mama dan bapa yang masih meneruskan legasi mereka.  Sementara kami adik-beradik, masing-masing mempunyai keluarga dan kerjaya sendiri di Sandakan, Tawau, Tambunan dan saya di Kota Samarahan, Sarawak.  Sekiranya ada peluang, saya juga ingin membuka sebuah kedai runcit ... kunun-kunun ... impian ... cita-cita?




5 comments:

Sury Suryani said... [Reply]

Kedai runcit kecil-kecilan dulu..lama2 tu jadi mini market ke supermarket pastu jadi hypermarket......keja sendiri bgus kita bos kitalah kuli....aku pun mau bah...

Lina said... [Reply]

tell me kdai runcit dpn ospital is kedai runcit c antiring..itu ka??

Jaw @ MyGamanBorNeo said... [Reply]

@Sury Suryani iya la ... ada rezeki buli buka kedai runcit nanti hehehe

Jaw @ MyGamanBorNeo said... [Reply]

@Lina masa keci2 saja kami tinggal dekat uncle saya si antiring. sekarang suda di keramat.

Melaka_ku said... [Reply]

SAYA ADA MENJUAL SABUN SUSU BERAS.JOM LAYARI LAMAN BLOG SAYA:
www.sabunberasmurah.blogspot.com