| MyGamanBorneo: Eksplorasi Pena & Lensa | Alternatif Gaya Penulisan Bebas Tanpa Batasan |

Tuesday 10 July 2012

Jalan-Jalan Sanaaaa Ranau

Biasanya kalau saya balik guna flight setakat dari Kuching - Kota Kinabalu dan seterusnya menggunakan jalan darat dari Kota Kinabalu - Beluran, wajib singgah sebentar di Pekan Ranau untuk berehat dan makan tengahari.

Menuju masuk ke Pekan Ranau
Balik menggunakan jalan darat pada 30 Mei lepas, saya berkesempatan mengambil gambar pekan yang terletak di laluan bahagian pantai barat Sabah menuju ke bahagian Sandakan ini bertujuan untuk dikongsikan di blog.

Bulatan/round about comel di pekan Ranau
Perkara yang saya suka di pekan Ranau ini ialah pembangunanannya yang terancang serta kebersihan pekannya.  Saya fikir, lokasi strategiknya sebagai tempat persinggahan merupakan faktor utama penyumbang kepada pembangunan ekonomi di pekan ini. 

Sempat lagi singgah kedai hardware cari waxed cotton cord
Banyak lagi yang menarik di pekan ini tapi masa sangat suntuk untuk berada lebih lama di sini.  Bimbang hari gelap sebelum sampai ke Beluran.  Faham-faham sajalah jalan raya yang bengkang-bengkok bahaya dilalui pada waktu malam.

Signboard ucapan kaamatan daripada Datuk Masidi Manjun
Jadi kalau berkunjung ke Sabah, apa kata cuba pengalaman menggunakan jalan darat dari Kota Kinabalu ke Sandakan dan jangan lupa singgah di Ranau.  Pemandangan di sepanjang perjalanan juga cukup menarik dan pasti tidak akan menghampakan para pencinta alam.

4 comments:

Jaw @ MyGamanBorNeo said... [Reply]

@Ema Maxilla Concha hahaha ... siuk bah ini ranau. sayang singgah sekejap sj.

Gee said... [Reply]

Ranau~~ terus rasa mau pigi sana pla.. hehe

Jaw @ MyGamanBorNeo said... [Reply]

@Ema Maxilla Concha iya la, next time singgah bermalam di ranau :)

Jaw @ MyGamanBorNeo said... [Reply]

@Gee Ini tempat wajib disinggah bah :)