| MyGamanBorneo: Eksplorasi Pena & Lensa | Alternatif Gaya Penulisan Bebas Tanpa Batasan |

Tuesday 24 May 2011

7 Cara Meningkatkan Jumlah Trafik Pada Blog

Willie berkongsi rahsia
Cara meningkatkan bilangan pengunjung/pembaca blog merupakan antara topik menarik yang dikongsikan pada program Sarawak Bloggers' Talk: More Than A Blog.  Program yang diadakan pada 21 Mei lepas ini merupakan anjuran Willie Esther (Reptoz.Com) dengan kerjasama Sarawak Bloggers dan Alvin Leong Academy of Photography.  Selain itu, ia juga turut mendapat tajaan daripada Abg Faisal Barawi (abgfaisaljournal.blogspot.com), Desmond Jerukan (www.nadai.name/ dan Wan Hashim (wanhashimblog.blogspot.com).

Berbalik kepada tip untuk meningkatkan aliran trafik pada blog,  berikut saya cuba kongsikan ilmu-ilmu yang disampaikan oleh Willie Esther yang blognya menerima lebih 200 pengunjung pada setiap hari.  Memandangkan ianya disampaikan dalam English, jadi saya akan cuba sampaikan dalam Bahasa Melayu mengikut gaya penulisan saya sendiri ^_^

  1. Blog Walking:  Luangkan masa sejam dalam sehari untuk melayari dan membaca sekurang-kurangnya tiga blog pada setiap hari.
  2. Tinggalkan Jejak Kasih:  Pastikan anda meninggalkan jejak menerusi komen pada entri blog yang dikunjungi bagi memudahkan pemilik blog tersebut membuat kunjungan balas.
  3. Pilih Tajuk Sesuai:  Setiap entri memerlukan pemilihan tajuk yang bersesuaian menggunakan perkataan-perkataan yang popular bagi membolehkan ianya menerima suapan paling atas pada carian google.  Elakkan menguna tajuk yang sama seperti blogger lain.
  4. Update Blog Pada Waktu Puncak:  Rujuk statistik pengunjung blog untuk melihat pada waktu bila blog anda menerima kunjungan paling banyak.  Waktu yang dicadangkan adalah pada pagi sekitar jam 7.00 - 8.00am, tengahari 12.00 - 2.00pm dan petang selepas jam 5.00 petang.
  5. Beri Ganjaran/Hadiah Kepada Pembaca:  Ini merupakan sering dilakukan oleh kebanyakan blogger untuk meningkatkan trafik pada blog mereka menerusi contest tertentu.  Cara ini juga membantu meningkatkan bilangan follower.
  6. Anjur Program Menarik:  Ini mungkin hanya berani dilakukan oleh blogger tertentu sahaja seperti Willie yang telah berjaya menganjurkan program 'Sarawak Bloggers' Talk: More Than A Blog'.
  7. Menjadi Penaja Program:  Contohnya seperti yang dilakukan oleh Abg Faisal Barawi (abgfaisaljournal.blogspot.com), Desmond Jerukan (www.nadai.name/ dan Wan Hashim (wanhashimblog.blogspot.com).

Cara nombor 1 - 5 bukan sahaja membantu meningkatkan bilangan trafik harian,  tetapi akan turut merangsang pendapatan pasif menerusi unit-unit iklan yang dipasang pada blog. Sementara nombor  6 dan 7 akan menjadikan anda seorang blogger yang dikenali ramai.

Jadi, sesiapa yang tahap kesihatan blognya agak kurang memuaskan seperti blog saya ini, apa kata kita ramai-ramai mencuba teknik-teknik yang dinyatakan di atas.




10 comments:

Echa said... [Reply]

Fuiyooo mantap tips dia..
mau bljr la..hehe~

Fadzmie said... [Reply]

Mau pandai main SEO juga. Saya sampai sekarang ni masih belum pandai main SEO ni. Adeh.

Jaw @ MyGamanBorNeo said... [Reply]

@echaRierie :) saya pun kunu2 baru jg mau praktikkan yg no.1-5 tu. yg no. 6 & 7 mcm susa pla.

Jaw @ MyGamanBorNeo said... [Reply]

@Fadzmie Mohamad selalu jg saya baca psl SEO ni tp nda jg pandai paham2.

Boy Azizan said... [Reply]

info yang menarik dan berguna untuk saya. simple tapi kena bersungguh2.

"appreciate if you can join my blog at akusnap.blogspot.com. Coming soon, i will give free service for outdoor photo shoot (LIMITED TIME) . for now , i must create a community. don't forget to add my FB too "

Jaw @ MyGamanBorNeo said... [Reply]

@Boy Azizan Thanks.

Juerahman said... [Reply]

tq for the info

Juerahman said... [Reply]

tq for the info

Jaw @ MyGamanBorNeo said... [Reply]

@Juma Rahman welcome :)

Dark Saga said... [Reply]

thank's :)

feel free to visit The Mp3 Island
http://onekeymp3.blogspot.com