| MyGamanBorneo: Eksplorasi Pena & Lensa | Alternatif Gaya Penulisan Bebas Tanpa Batasan |

Tuesday 3 January 2012

Udang Galah Beluran

Udang galah goreng asam jawa
Kalau saya balik Beluran, gerenti perkara wajib disediakan untuk ditapau balik Kuching ialah udang galah.  Untuk pengetahuan, Beluran memang terkenal dengan hasil tangkapan laut yang segar terutamanya udang galah.  Musim hujan kali ini harganya agak mahal sikit dan saiznya juga agak kecil daripada biasa.  Walau apapun, udang galah dari daerah tempat saya membesar ini "TATAP yang terbaik!".

Siap! Ready for tapau
Biasanya kalau balik Beluran gerenti saya tidak pernah lupa bawa cooler untuk tapau udang galah dan ikan belanak segar bawa balik Kuching.  Tapi kali ini saya tidak terbawa, mungkin gara-gara excited sangat balik Beluran sebab sudah tiga tahun tidak sambut krismas bersama keluarga.

Ikan belanak
Jadi cara terbaik untuk memastikan udang galah dan ikan belanak ini tahan lama ialah dengan memerap kedua-duanya dengan garam dan asam jawa yang mencukupi.  Udang galah dan ikan belanak ini bapa yang tolong perap, sementara saya cuma goreng ikan dan mama tolong goreng udang galah.  Wah ... wah ... hasilnya seperti di atas dan sedia untuk dibawa balik Kuching esok.




0 comments: