| MyGamanBorneo: Eksplorasi Pena & Lensa | Alternatif Gaya Penulisan Bebas Tanpa Batasan |

Wednesday 8 June 2011

Gawai: Upacara Miring Tiang Pengingat

Piring persembahan
Pada petang 31 Mei lepas, saya berkesempatan merakamkan beberapa gambar menarik suasana upacara menghantar piring persembahan ke tiang pengingat di rumah panjang Peligong, Saratok.  Ini merupakan upacara wajip pada setiap sambutan Gawai Dayak.

Antara piring persembahan yang dibawa oleh penghuni rumah panjang
Penghuni di setiap pintu akan menghantar piring persembahan yang mengandungi beberapa hidangan tradisi seperti tuak, nasi ruas, babi goreng dan 'kuih penganan'.  Bagaimanapun, seiring dengan arus kemodenan, piring persembahan turut disertakan hidangan moden.

Upacara ini merupakan simbolik tanda kesyukuran
Berbeza dengan apa yang pernah saya baca sebelum ini, upacara ini biasanya dilakukan pada pagi 1 hb Jun, di mana tuai rumah dengan diiringi oleh beberapa penghuni rumah panjang menghantar piring persembahan ke tiang pengingat iaitu sejenis kayu yang sering digunakan untuk mendirikan rumah panjang. 

Upacara menyiapkan persembahan untuk tiang pengingat
Peredaran zaman dan faktor keagamaan mungkin merupakan antara faktor kenapa upacara ini boleh dilakukan mengikut kesesuaian masa dan tidak terikat lagi dengan adat-adat lama.  Ianya hanya kelihatan sebagai satu simbolik tanda kesyukuran.

Upacara miring menggunakan ayam dilakukan oleh wakil penghuni rumah panjang
Mungkin dahulu, upacara miring dilakukan menggunakan ayam kampung tetapi kini ayam karan juga boleh digunakan sebagai simbolik.  Sedikit bahagian balung ayam dikerat untuk mengambil darah dan beberapa bulu juga turut dicabut untuk melengkapkan upacara tersebut.

Upacara menyediakan persembahan dilakukan oleh Tuai Rumah
Tuai Rumah kemudiannya akan memasukkan makanan yang diambil daripada piring persembahan ke dalam beberapa bekas yang diperbuat daripada buluh. 

Bekas buluh yang mengandungi makanan digantung pada tiang pengingat
Bekas makanan tersebut kemudiannya akan digantungkan pada tiang pengingat.  Paluan 'tawak' atau gong mengiringi dari awal hingga tamat upacara ini dilakukan.  Bunyi bising letupan mercun juga turut membingitkan sepanjang upacara ini berlangsung.

**Update pembetulan:  Upacara miring untuk Hari Gawai selalunya dilakukan pada petang 31 Mei setiap tahun. Pada pagi 1 Jun, penduduk rumah panjang akan "ngabang" antara satu sama lain.  -  Terima kasih di atas komen pembetulan yang diberikan oleh pembaca.


12 comments:

Unknown said... [Reply]

Terima Kasih..kerna berkongsi pengalaman perayaan Gawai dia Rumah Panjang...

Aki said... [Reply]

Tq Sis.. c Aki ni nama ja mix Anak Iban,tapi,nda pernah gawai.. T_T.v..

Jaw @ MyGamanBorNeo said... [Reply]

@AWANG sama-sama.

Jaw @ MyGamanBorNeo said... [Reply]

@Aki
hehehe ... saya pula suda jadi bini org iban, jadi tiap2 tahun la sambut gawai :)

Aki said... [Reply]

@MyGamanBorNeo

Hahaha... len kali,ko bawa pula dia p kaamatan.. ^_^.v..

Jaw @ MyGamanBorNeo said... [Reply]

@Aki
ada jg tepikir mau bawa si gaman saya balik kaamatan tp mcm dorang x buli tanpa gawai hehehe

Aki said... [Reply]

buli tu.. tingu AKI c Aki,buli juga kaamatan di Kampung.. Siap sumazau lagi.. Hehehe.. Jangan bawa yang besar2 punya,cukup yang di kampung2.. ^_^.v..

Jaw @ MyGamanBorNeo said... [Reply]

@Aki hahaha ... bah next year la kunu saya bawa dia sambut kaamatan di Sabah :)

Unknown said... [Reply]

Hi sis, maaf ya, ada pembetulan sikit. Upacara miring untuk Hari Gawai selalunya dilakukan pada petang 31 Mei setiap tahun. Pada pagi 1 Jun, penduduk rumah panjang akan "ngabang" antara satu sama lain.

TQ sis^^

Jaw @ MyGamanBorNeo said... [Reply]

@sayap ghaib Terima kasih atas info tersebut. Nanti saya update.

Unknown said... [Reply]

Salam....saya Joe ,Iban dari Kapit..baka ni ngiga rujukan (buku ) untuk rujukan ka ngaga tugasan..susah mai lbn nadai buku utk rujukan

Unknown said... [Reply]

Tq coz dah upload budaya masyrkt iban..