| MyGamanBorneo: Eksplorasi Pena & Lensa | Alternatif Gaya Penulisan Bebas Tanpa Batasan |

Tuesday 27 March 2012

Peraduan Mengarang Esei Kenegaraan 2012

Agak lama juga tidak menyertai peraduan mengarang esei.  Ingat-ingat lupa bila kali terakhir saya menghantar penyertaan, rasanya pada  sekitar tahun 2010 itupun peraduan mengarang esei pengguna.  Setakat ini saya belum pernah lagi mengarang esei berbentuk kenegaraan berikutan tajuk-tajuk yang diberikan sangat berat dan mencabar untuk saya memerah otak yang semakin berkarat.

Tapi, rasanya tahun ini saya ingin menyahut cabaran Peraduan Mengarang Esei Kenegaraan 2012 anjuran Jabatan Penerangan Malaysia Sarawak.  Siapa tahu nasib menyebelahi kan ... kan ... tapi paling penting peraduan ini dapat mengaktifkan otak saya untuk menjana idea-idea penulisan yang lebih berkualiti...cewah!

Untuk makluman kepada sesiapa yang berminat menyertai peraduan ini,  penyertaan terbuka kepada warganegara Malaysia yang menetap di Sarawak. Ianya terbahagi kepada dua kategori iaitu Kategori Orang Awam (bukan pelajar sekolah dan berusia 16 tahun ke atas) dan Kategori Pelajar Sekolah Menengah Atas (berusia 16 tahun ke atas).  

Peserta juga boleh memilih untuk menghantar penyertaan sama ada dalam Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris ataupun dalam Bahasa Iban. Tarikh tutup penyertaan pada 29 Jun 2012 dan maklumat lanjut berhubung peraduan mengarang esei ini boleh diperolehi di http://www.penerangan.gov.my

0 comments: