| MyGamanBorneo: Eksplorasi Pena & Lensa | Alternatif Gaya Penulisan Bebas Tanpa Batasan |

Monday 31 January 2011

... eikkksss ... I'm Insect Phobia !!!

Pic from Facebook
 ... banyak2 serangga ... KUTU la yg paling saya geliiiiiiiiii dan  selepas tengok gambar telinga anjing penuh kutu di FB pagi tadi ... meremang satu badan ... rasa mual ... pening2 lalat ...  kepala rasa gatal-gatal ... dan 1001 rasa yg x sihat ... saya rasa, sesiapapun tengok gambar kutu pada telinga anjing ni gerenti geli geleman ... tapi mungkin tidak la seFOBIA yang saya alami.
Pic from google photo sharing
Satu lagi serangga yang boleh buat saya menjerit dan melompat ... LIPAS terbang.  Kalau lipas yang sekadar merayap-rayap tu, tidak la geli sangat.  Tapi kalau jenis lipas yang terbang ni ... adoiii ... memang semangat pun rasa mau terbang juga.  Selalunya, makin saya mengelak dan melarikan diri ... macam pandai-pandai pula lipas tu terbang ke arah saya.  Sukar betul untuk menggambarkan betapa fobianya saya dengan dua jenis serangga ni.  Perasaan fobia tu selalunya mampu mempengaruhi minda saya sehingga berhari-hari dan boleh terbawa-bawa dalam mimpi juga.  Mungkin ada yang menganggap bahawa fobia terhadap serangga merupakan sesuatu yang sengaja diada-adakan untuk menarik perhatian.  Pada saya, itu merupakan satu tanggapan yang SALAH kerana tiada siapa yang suka dengan perasaan fobia dan takut.
Ada tips mengatasi perasaan fobia terhadap serangga yang saya temui di internet iaitu dengan merenung gambar-gambar serangga yang kita fobia untuk melawan perasaan takut sehingga perasaan fobia itu hilang.  Itu sebab la saya sertakan dua gambar serangga yang paling saya fobia di blog ini ... tapi sementara waktu ni, saya belum sedia untuk merenung kedua-dua gambar ni ... Sekilas pandang boleh la ^_^
Anda pula, apa serangga yang paling anda fobia?  Atau mungkin anda ada tips untuk mengatasi perasaan fobia seumpama dan sewaktu dengannya ... tolong kongsikan  ^_^
 

6 comments:

Angelina said... [Reply]

Oh my. Siapa la yang x pandai jaga anjing tu. Kesian tu anjing. Uih meremang bulu roma sa tengok o.

Btw, this is my 1st time here so, hi! :)

Jaw @ MyGamanBorNeo said... [Reply]

TQ Angel ...sebab sudi berkunjung. Memang menggelikan & saya paling fobia dgn kutu ... hehehe

edja said... [Reply]

yucks!!Gelinya.Dtelinga kucing pun slalu ada kucu camni kan..eee geli

Jaw @ MyGamanBorNeo said... [Reply]

edja> eiiiksss ... semua jenis kutu saya geli, kecuali kutu beras hehehe ... nasib kucing saya tiada kutu. TQ sebab sudi berkunjung :)

carolchs said... [Reply]

ello, dropping by from Sabahan Blogger FB Page...

kesian ini anjing, tidak kena jaga smpai berkumpul semua tu kutu sana telinga dia.

Jaw @ MyGamanBorNeo said... [Reply]

TQ chegu carol sebab singgah kejap :)