| MyGamanBorneo: Eksplorasi Pena & Lensa | Alternatif Gaya Penulisan Bebas Tanpa Batasan |

Sunday 16 January 2011

Tattoo Expo 2011 - Seni Ukiran Tatu Etnik Iban

Borneo Tattoo Ink
Peralatan membuat tatu tradisional
Borneo Tattoo Ink (John Bosco), Custom Tattoo Studio (Nelson @ Apui) serta Andy Gray atau lebih dikenali sebagai Manang antara yang mengambil bahagian pada Expo Tatu dan Perhimpunan Suku-Suku Kaum 2011 (A Tribal and Tattoo Expo 'Gathering of the Tribes') yang berlangsung pada 14, 15 dan 16 Januari di Pusat Konvensyen Borneo Kuching (BCCK). 
John Bosco (kiri) & Manang (kanan)

Pada expo tersebut, ketiga-tiga artis tatu ini berkongsi satu booth yang lebih mengetengahkan seni ukiran tatu etnik Iban.  Bagaimanapun terdapat juga pelbagai motif tatu moden untuk dipilih sendiri oleh peminat seni tatu.  Pada hari kedua expo (14 Jan / Sabtu), booth Borneo Tattoo Ink merupakan antara booth yang popular dan mendapat perhatian dari kalangan peminat tatu. 


Andy @ Manang teliti mengukir tatu
Lebih menarik lagi, kehadiran seorang wanita berumur yang juga merupakan isteri kepada seorang public figure turut datang semata-mata untuk mengukir tatu di kedua belah tangan beliau.
Siap !
Saya percaya kehadiran beliau mampu mengikis persepsi negatif masyarakat terhadap golongan yang bertatu.  Ini menunjukkan bahawa seni tatu pada hari ini tidak hanya untuk golongan muda.

Seni tatu harus dilihat dari sudut yang positif dan ia merupakan lambang peribadi dan bukan untuk menunjukkan kekuatan atau simbol kejahatan seperti yang dianggap oleh kebanyakan orang yang kurang memahami seni tatu itu sendiri.

Selain itu, booth ini turut dikunjungi oleh mereka yang ingin mewarnakan semula tatu yang telah pudar.  Malah ada juga yang membawa lakaran motif tatu sendiri untuk diukir pada bahagian badan mereka.

Bagi mereka yang berminat dengan seni ukiran tatu tradisional Iban, anda boleh menghubungi pemilik Borneo Tattoo Ink, John Bosco di nombor 019-8446999 atau Nelson @ Apui (Custom Tattoo Studio) di nombor 016-8575636.

Nelson @ Apui, mewarnakan semula tatu yang telah pudar






0 comments: