| MyGamanBorneo: Eksplorasi Pena & Lensa | Alternatif Gaya Penulisan Bebas Tanpa Batasan |

Wednesday 8 September 2010

Berani betul dorang ni menghina Negeri Sabah!


Huhh !!! bikin panas hati betul hari ni bila terbaca komen-komen dari orang-orang yang putus wayar ni ... senang-senang saja dorang ni menghina negeri Sabah menggunakan Facebook.  Beberapa hari ni heran juga dengan  page Kami Benci Luca Lucas Krn Mengutuk Negeri Sabah dan page Jangan Hina Negeri Sabah di FB ... baru hari ni dapat tau hal sebenar dari seorang kazen.
Mula-mula hairan juga pikir apasal juga orang ni buat page dengan title ni ... bah !!! ... bila baca ... fuh !!! bukan setakat bikin sakit hati ... memang menyampah ... tersampah ... buang sampah ... nasib baik tidak jadi tong sampah ^_^ sebagai tanda sokongan terhadap negeri kelahiran ... saya pun join sekali la page ni ^_^ Wow ... wee ... punya la ramai yang menyokong page yang entah sapa-sapa juga admin dia ... Macam-macam komen yang diluahkan dalam page ni, ada yang emosional melampau-lampau ... tapi ada juga yang cool.  Ada baiknya juga page-page seumpama ini ... sekadar menjadi ruang untuk berkongsi pendapat dan meluahkan perasaan tidak puas hati ... sekurang-kurangnya tidak perlu menyemak di tempat umum untuk berhimpun dan buat tunjuk perasaan.
Rasanya tidak hairan juga la kalau suatu ketika nanti kerajaan akan menyekat penggunaan rangkaian sosial maya paling popular Facebook ini di Malaysia ... maklum lah terdapat segelintir individu/pihak yang sengaja menyalahgunakan peranan Facebook.  Wall post FB “what’s on your mind?” nampaknya memang dimanfaatkan sepenuhnya tanpa tapisan oleh mereka-mereka ini.
Walau apa pun, saya sebagai Sabahan agak tersinggung juga dengan komen-komen tersebut, tapi wat to do ... bukan dapat kontrol pun apa yang orang-orang ni mau fikir ... yang penting kita Sabahan jangan sampai terjangkit dengan sikap seperti orang-orang ini.








0 comments: