| MyGamanBorneo: Eksplorasi Pena & Lensa | Alternatif Gaya Penulisan Bebas Tanpa Batasan |

Tuesday 12 July 2011

Bengkel Muzik RWMF 2011

Bengkel muzik 'Mountain Music' di Dewan Lagenda
Bengkel muzik pada Festival Muzik Hutan Hujan Sedunia (RWMF) 2011 yang diadakan sepanjang tiga hari bermula 8 hingga 10 Julai lepas merupakan antara aktiviti yang paling menarik.  Pada 8 Julai lepas, kami dua si gaman hanya berkesempatan untuk hadir ke empat bengkel di tiga lokasi berbeza iaitu Dewan Lagenda, Rumah Panjang Iban dan Dewan Teater Kampung Budaya.

Bengkel muzik 'Are My Roots Showing'
Di dewan lagenda, kami menyertai dua bengkel iaitu bengkel 'Are My Roots Showing' dan 'Mountain Music'.  Bengkel 'Are My Roots Showing' dikendalikan oleh pemain sape terkenal, Mathew Ngau bersama beberapa penggiat muzik luar negara antaranya Will Kepa (Kemerunga), James Riley (Paddy Keenan Trio), Andres Enrique Berbis (Victor Valdez Trio) dan Ewa Walecka (Warsaw Village Band).

Para pengunjung duduk santai pada bengkel muzik di Dewan Lagenda
Bengkel 'Mountain Music' pula dikendalikan oleh The Blue Canyon Boys (Gary Dark & Drew Garrett), Frigg (Tero Hyvaluoma & Esko Jarvela) dan Kemerunga (Peter Ella & David Martin).

Bengkel muzik di Rumah Panjang Iban
Manakala di bengkel Femme Fiddles yang diadakan di Rumah Panjang Iban pula kami disajikan dengan gesekan viola yang merdu. Ada di antara mereka yang mengesek viola yang berusia lebih 20 tahun.

Bengkel Femme Fiddle
Bengkel ini dikendalikan oleh lima wanita iaitu Lisa Haley (Lisa Haley & The Zydekats), Sarah Beattie (Pasific Curls), Ilga Reizniece (Ilgi), Ewa Walecka (Warsaw Village Band) dan Alina Jarvela (Frigg).

Bengkel Let Me Rast a Minute di dewan teater kampung budaya
Merupakan salah satu acara berprestij, RWMF merupakan platform terbaik untuk menikmati muzik terbaik di peringkat antarabangsa.  Pada bengkel ini kami dapat mempelajari keunikan, kelainan dan keindahan seni muzik yang ditonjolkan oleh semua penggiat muzik yang terlibat dalam RWMF secara lebih dekat.

Dari kiri: Theodosii Spassov, Hamid Saeidi, Mamak Khadem, Jean Pierre Smadja & Mehdi Haddab
Bengkel 'Let Me Rast a Minute' ini dikendalikan oleh Mamak Khadem (Mamak Khadem & Hamid Saeidi), The Shin (Theodosii Spassov) dan kumpulan Duoud (Jean Pierre Smadja & Mehdi Haddab).  

Bergambar bersama Mamak Khadem & Hamid Saeidi
Berakhir sahaja bengkel, saya tidak melepaskan peluang untuk bergambar kenangan dengan dua pemuzik dari Iran ini iaitu Mamak Khadem dan Hamid Saeidi.




4 comments:

Echa said... [Reply]

waa..siuk pula aktiviti sis ni owh..
related to music gitu..
dpt begmbr lg..jeles owh..hehehe :)

btw, muda2 lg pndai mengesek viola sdh r..mcm ssh ja sa tgk alat music ni..

Jaw @ MyGamanBorNeo said... [Reply]

@echaRierie dapat tiket free bah, itu sbb ada chance pegi RWMF ni. kalau x free mmg payah mau pegi sbb harga tiket RM110 sehari. dpt tiket free 1 hari sudah berbaloi hehe

Don Quixote said... [Reply]

Hello there, I just saw your PageRank results.
Myhomeniaga.blogspot.com is ranked #3,396,589 in the world according to the three-month Alexa traffic rankings, and the site has attained a traffic rank of 41,514 among users in Malaysia, where almost all its audience is located.
Better than my Blog
http://maxginez3.blogspot.com/
This is my Facebook page
http://www.facebook.com/pages/Max-Ginez-III/201134463271912
Thanks for posting this comment.
Regards to all
Max

Jaw @ MyGamanBorNeo said... [Reply]

@Maximo Ginez III Blogpage Thanks for the info Max.