| MyGamanBorneo: Eksplorasi Pena & Lensa | Alternatif Gaya Penulisan Bebas Tanpa Batasan |

Sunday 17 April 2011

Cerita kedai kopi, tiada hakim tiada saksi

Cerita kedai kopi, tiada hakim tiada saksi, cuma cerita sensasi di kedai kopi

Orang kata cerita-cerita kedai kopi ini tidak boleh dilayan sangat berikutan sumber-sumber cerita yang tidak tepat.  Ada juga yang berpendapat bahawa semua cerita-cerita berkaitan isu-isu semasa yang menjadi topik perbualan oleh sekumpulan individu tertentu ketika sedang minum di kedai kopi lebih cenderung kepada cerita-cerita tin kosong yang tidak boleh diterima pakai.
Bagaimanapun, dari sudut pandangan peribadi saya, banyak isu yang diperbualkan saban hari di kedai-kedai kopi bukanlah sekadar perbualan kosong yang tidak berasas.  Ruangan "kedai kopi” inilah yang menjadi medan paling sesuai untuk masyarakat secara umumnya berkongsi pendapat masing-masing secara tidak formal.
Pada saya, mendengar atau terdengar cerita-cerita di kedai kopi ini bukanlah untuk menjaga tepi kain orang.   Lagi pula, memasang telinga kuali di kedai-kedai kopi juga bukanlah suatu jenayah ^_^ pendek kata itulah gunanya deria pendengaran, yang penting terpulang kepada diri sendiri untuk menilanya sama ada dari sudut positif ataupun negatif. 

Dengar-dengar pilihanraya umum akan diadakan tidak lama lagi dan pastinya kedai kopi akan menjadi medan untuk bertukar pendapat dan luahan rasa senang atau rasa tidak puas hati mengenai wakil rakyat di kawasan masing-masing.  Jadi inilah masanya untuk mula intip-intip apa kata penganalisis politik kedai kopi (pengundi).



0 comments: