| MyGamanBorneo: Eksplorasi Pena & Lensa | Alternatif Gaya Penulisan Bebas Tanpa Batasan |

Wednesday 29 June 2011

Klik Klik @ Karnival Gawai Redeems 2011

Pusat Redeems Kampung Apar Singgai, Bau.
Cakap-cakap mengenai kemeriahan Karnival Gawai Redeems pada tahun-tahun sebelumnya membuatkan si gaman dan rakan sekerjanya merancang untuk mengadakan trip ke  Karnival Gawai Redeems 2011 akan diadakan pada 24 dan 25 Jun lepas di Pusat Redeems Kampung Apar Singai, Bau.

Gerbang masuk ke Pusat Redeems
Karnival yang bertemakan ‘1Malaysia, Pelbagai Budaya’ itu  menurut sumber yang kami perolehi daripada akhbar Borneo Post dikatakan akan menyajikan pelbagai aktiviti kepada pengunjung.  Pada 24 Jun, antara aktiviti yang dijadualkan berlangsung ialah persembahan kugiran daripada Kementerian Pembangunan Sosial dan Urbanisasi (KPSU) bersama para artis Bidayuh, persembahan kebudayaan oleh kumpulan-kumpulan etnik di Sarawak dan pertandingan ratu cantik ‘Dayung Sekora’.

Baruk yang menjadi identiti kepada suku kaum Bidayuh
Sementara pada 25 Jun pula diadakan ialah sukaneka, penyampaian anugerah kepada pelajar cemerlang, pertandingan akhir ratu cantik, hiburan bersama artis Bidayuh dan banyak lagi.  Acara kemuncak ialah pada majlis makan malam bersama Ketua Menteri Pehin Sri Abdul Taib Mahmud di mana beliau turut akan menyempurnakan upacara perasmian Karnival Gawai Redeems 2011.

Sempat juga kami dua si gaman berposing gambar kenangan
Difahamkan, Karnival Gawai Redeems kali ini berbeza daripada yang sebelumnya kerana aktiviti dijalankan di dewan serba guna Redeems yang baru siap dibina dengan kos RM4 juta.  Tahun ini buat pertama kalinya, acara diadakan di bangunan baru Pusat Redeems yang menelan perbelanjaan RM4 juta, lengkap dengan kemudahan untuk penganjuran pelbagai bentuk program.  Pusat Redeems turut dilengkapi dengan fasiliti sukan Squash, yang mana pertama kalinya diperkenalkan di daerah Bau dengan kerjasama Persatuan Persatuan Lawn Tenis Sarawak (SLTA).

Hanya berkesempatan menyaksikan pertandingan menyumpit
Kehadiran kami pula pada Sabtu, 25 Jun sekitar jam 11.00 pagi sedikit mengecewakan kerana kami tidak menyaksikan sebarang kemeriahan atau aktiviti menarik.  Ini mungkin kes salah 'timing', maklumlah jam sudah menunjukkan hampir masuk waktu makan tengahari, jadi sudah tentulah suasana agak lengang.  Jadi, kami cuma menghabiskan masa kurang sejam untuk meronda-ronda sambil cuci-cuci mata melihat sekitar Pusat Redeems.

Kelihatan Presiden Redeems Datuk Peter Nansian Ngusie
Dalam sibuk-sibuk klik-klik, kamera model lama Canon PowerShot A400 kami dua si gaman sempat merakamkan gambar Presiden Redeems, Datuk Peter Nansian Ngusie yang juga merangkap Menteri Muda Alam Sekitar Sarawak.  Beliau pada ketika itu mungkin dalam sesi turun padang.

Gerai Nescafe & Maggi antara yang menjadi tumpuan pengunjung
Daripada maklumat yang di google-google, Association of Research and Development Movement of Singai Sarawak (REDEEMS) merupakan sebuah organisasi komuniti bagi 12 buah kampung di kawasan Singai yang rata-ratanya diduduki oleh suku kaum Bidayuh Bisingai.




6 comments:

Fadzmie said... [Reply]

Rajinnya oh jalan-jalan. :)
Gawai Redeems ni kiranya tiap-tiap tahun punya aktiviti la kan?

Jaw @ MyGamanBorNeo said... [Reply]

@Fadzmie Mohamad si gaman saya yg rajin cari xtvt utk kami buat cerita di blog ni. Gawai Redeems ni tiap2 tahun, tp baru tahun ni kami pegi.

landa said... [Reply]

Dtg2 la ke redeems lagi :)

Jaw @ MyGamanBorNeo said... [Reply]

@landa harap next year kami datang jam yang betul supaya dpt tengok kemeriahan Redeems :)

Sury Suryani said... [Reply]

pastinya meriahkan mcm sambutan pesta kaamatan di sabah dengan kecantikan "unduk ngadaunya".

Jaw @ MyGamanBorNeo said... [Reply]

@Sury Suryani iya la, tapi kami nda tengok sebelah malamnya. salah jam bah kami datang hehehe