| MyGamanBorneo: Eksplorasi Pena & Lensa | Alternatif Gaya Penulisan Bebas Tanpa Batasan |

Thursday 12 August 2010

Antara Dilema Seorang Blogger

Google Pix
ENTAH untuk kali ke berapa sudah blog ini bertukar tema dan konsep.  Walaupun sudah bertapak di ruangan maya sejak May 2009, blog ini masih belum menemui tema yang sesuai.  Rupa-rupanya bukan mudah untuk menjadi seorang blogger dan minat serta sedikit kemahiran dalam penulisan bukanlah jaminan untuk menjadi seorang blogger yang baik.  Inilah dilema yang sering melanda seorang blogger.

Saya yakin bahawa terdapat ramai lagi blogger di luar sana yang pernah atau sedang berhadapan dengan situasi seperti ini.  Pemilihan tema dan konsep yang tepat merupakan faktor yang perlu diberi perhatian serius oleh setiap blogger.  Ini kerana, selagi tema yang dipilih tidak serasi dengan jiwa, selagi itulah proses kemas kini di blog akan terbantut.  Selain itu, keserasian jiwa si blogger dengan tema yang yang dipilih akan menjadi pencetus kepada idea-idea kemas kini blog secara berterusan.

Mungkin ramai lagi yang menyimpan cita-cita ingin menjadi seorang blogger berjaya, tetapi sehingga kini masih dibelenggu dengan pelbagai persoalan tentang apa agaknya tema dan konsep yang sesuai dengan jiwa? dan apa agaknya kemahiran, kebolehan atau pengetahuan yang boleh dikongsikan dengan berjuta-juta pengguna internet yang berpotensi menjadi pengunjung blog anda?

#Sedang dalam dilema, apa agaknya tema/konsep yang serasi dengan jiwa supaya blog ini tidak menjadi projek 'gajah putih' seperti sebelum ini.




0 comments: