| MyGamanBorneo: Eksplorasi Pena & Lensa | Alternatif Gaya Penulisan Bebas Tanpa Batasan |

Thursday 12 August 2010

Bermula Dari Kegagalan

Google Pix
JIKA pada May 2009, saya bermula dengan sebuah blog yang menggunakan domain berbayar www.home-niaga.com.  Blog tersebut pernah menggunakan  "MyHomeNiaga" sebagai blog title.  Blog www.home-niaga.com pada mulanya cuba mengetengahkan topik berkaitan Rancangan Perniagaan.  Bagaimanapun, ketandusan idea berikutan kurangnya kemahiran dan pengetahuan  dalam bidang tersebut telah menyebabkan blog tersebut terbengkalai hampir setahun sehinggalah pada penghunjung 2009, saya  mengambil keputusan untuk memulakan sebuah perniagaan secara online.

Pada masa itu, tercetus idea untuk membuka sebuah butik online yang menawarkan himpunan koleksi pakaian dan aksesori wanita dengan menggunakan nama MyHomeNiaga Online Boutique.  Bagaimanapun, hasil jualan tidaklah seberapa, sekadar cukup untuk menampung bil internet dalam tempoh kira-kira tiga bulan.  Kesukaran untuk mendapatkan bekalan menyebabkan sekali lagi blog tersebut terkandas lagi di tengah jalan.

Kemudian saya kembali dengan semangat baru untuk meneruskan usaha  yang terhenti di pertengahan jalan.  Ketika itu, saya memilih blog yang berkonsepkan penulisan gaya bebas dengan menggunakan nama Dunia Penulisan HomeNiaga.  Tetapi, yang saya pernah katakan, minat dan pengalaman sebagai penulis sebenarnya tidak menjamin untuk seseorang itu menjadi blogger yang berjaya.  Buat kali  yang ketiga, blog tersebut sekali lagi gagal menepati tema dan konsep yang dipilih.

#Pada hari ini, saya mengambil keputusan untuk membiarkan blog tersebut terbengkalai dan  cuba menukar perhatian kepada blog yang menggunakan domain percuma,  http://myhomeniaga.blogspot.com ini.  Kali ini, bermula dari kegagalan, saya ingin melihat sejauh mana blog ini boleh bertahan.




0 comments: