| MyGamanBorneo: Eksplorasi Pena & Lensa | Alternatif Gaya Penulisan Bebas Tanpa Batasan |

Friday 27 August 2010

Fenomena bumi seakan mempunyai dua bulan


Email yang mengatakan akan mucul fenomena seperti bumi mempunyai dua bulan
Gara-gara forwarded email yang saya terima daripada seorang kawan mengenai fenomena seperti bumi mempunyai dua bulan yang akan berlaku pada 27 Ogos tepat jam 12.30 tengah malam, saya sanggup untuk bersengkang mata semata-mata mahu menyaksikan sendiri keajaiban alam kononnya ^_^ Menurut email tersebut, planet Marikh akan menjadi terang di langit pada malam hari mulai Ogos dan Ia akan kelihatan sama besar seperti bulan purnama jika dilihat dengan pandangan mata kasar.
Lebih teruja lagi bila sekitar jam 8.00 malam, bulan kelihatan begitu besar dengan cahaya yang sangat cantik kemerahan.  Wow ... memang bersemangat rasanya menantikan detik  jam 12.30 tengah malam, sehinggakan saya sanggup menghubungi adik beradik lain supaya tidak melepaskan peluang untuk menyaksikan fenomena yang jarang berlaku ini.
sejam lagi ... tengok tv dulu
Yeah ! tinggal 4 minit lagi ...
mmmm ... belum ada tanda-tanda akan kelihatan sebiji lagi bulan
Jam 12.26 tengah malam, saya dan si gaman sudah tercegat di luar rumah sambil mendongak melihat bulan ... masih satu ... jam 12.29 masih belum ada tanda-tanda satu lagi bulan akan muncul ... jam 12.32 pun bulan masih tetap satu ^_^ ... leher pun sudah terasa lenguh.  Si gaman pun malas sudah menunggu hehehhe ... saya masih juga tidak puas hati ... jadi asyik keluar masuk rumah saja la saya tengah malam tadi.  Sudah menghampiri jam 1.00 pagi ... hampa ... bulan yang sebiji lagi tu masih belum muncul-muncul lagi ^_^ terpaksalah tidur dengan perasaan hampa.
umpama pungguk rindukan bulan
seperti menantikan bulan jatuh ke riba
mana agaknya bulan yang sebiji lagi ... belum muncul-muncul juga
Sebaik sampai di pejabat pagi tadi, saya terus mencari maklumat mengenai fenomena tersebut di internet... rupa-rupanya email seumpama dan sewaktu dengannya telah tersebar di seluruh dunia dan penyebaran email ini secara meluas pernah berlaku pada 2003 ... bermakna bukan saya seorang sahaja yang menanti bulan yang sebiji lagi tu muncul ^_^ alalala ... lucu juga bila mengingatkan betapa teruja saya malam tadi.  Perasaan sedikit hampa tapi meninggalkan kenangan yang cukup manis ^_^ sabar saja la bila si gaman mengejek hehehe ...

2 comments:

AJ said... [Reply]

hoax lah kejadian tu

Jaw @ MyGamanBorNeo said... [Reply]

memang terpedaya tahap gaban ^_^