| MyGamanBorneo: Eksplorasi Pena & Lensa | Alternatif Gaya Penulisan Bebas Tanpa Batasan |

Sunday 31 July 2011

Taman Orkid DBKU Destinasi Pilihan Keluarga

Destinasi pilihan keluarga
Ini merupakan kali ketiga saya dan si gaman mengunjungi Taman Orkid Dewan Bandaraya Kuching Utara (DBKU).  Kali pertama adalah pada September 2010 ketika cuti Hari Raya, manakala pada Oktober 2010 kami dua si gaman menemani adik dan mama kesayangan saya.

Apai & indai
Kunjungan kali ketiga ini pula, kami dua si gaman datang bersama apai dan indai (parent si gaman).  Perasaan teruja berada di sini mungkin tidak sama seperti kali pertama bagaimanapun Taman Orkid DBKU ini memang sesuai untuk dijadikan destinasi jalan-jalan bersama keluarga.

Antara spesis bunga orkid yang dipamerkan
Kena pada masanya, pada kunjungan kali ini kami berpeluang menyaksikan Pameran Orkid Antarabangsa 2011 Kuching yang disertai oleh 11 buah negara.  Program ini dianjurkan bersempena dengan sambutan Hari Bandaraya ke-23.

Spesies kacukan Vanda Taib
Perasmian pameran disempurnakan oleh Ketua Menteri Sarawak Pehin Sri Abdul Taib Mahmud pada 27 Julai dan dibuka untuk kunjungan umum pada 29-31 Julai lepas.  Pameran  orkid antarabangsa ini disertai oleh penggiat tanaman orkid daripada Brunei, Hong Kong/China, Indonesia, Myanmar, Filipina, Jepun, Taiwan, Thailand dan Papau New Guinea.

Laluan pejalan kaki yang selesa
Difahamkan, taman yang terletak berhampiran kawasan Astana Negeri Sarawak ini kini mempunyai himpunan 150 spesies orkid termasuk spesies kacukan (hibrid).  Antara spesies kacukan yang terkenal adalah seperti spesies Vanda Taib, Dendborium Laila, Dendborium Memoria Laila, Dendborium Nur Zahirah dan yang terkini ialah kacukan Aranda Raghad Taib.

Kawasan teduhan orkid gantung
Waktu Operasi:  Taman yang terletak di tapak seluas lebih enam hektar di Jalan Astana, Petra Jaya ini dibuka untuk kunjungan orang ramai pada setiap hari Selasa hingga Ahad bermula jam 9.30 sehingga 6.00 petang.   Masuk adalah percuma.  Sementara pada Isnin pula ditutup untuk kerja-kerja pengurusan taman.

Gambar kenangan
Untuk ke sini:  Selain menaiki kenderaan sendiri, pengunjung boleh menaiki perahu tambang dari Tebingan Kuching (Kuching Waterfront) ke Pengkalan Sapi dengan tambang yang sangat murah.  Pengunjung juga boleh menggunakan perkhidmatan teksi dari pusat bandaraya Kuching ke Jalan Astana, Petra Jaya.

Kawasan terbuka taman orkid
Di taman ini anda bebas untuk mengambil gambar dan tiada bayaran dikenakan ke atas kamera yang dibawa masuk.  Penat mengambil gambar dan menikmati keindahan di taman ini, para pengunjung boleh melepaskan lelah di Orchid Cafe untuk minum.  Akhir sekali, jangan lupa singgah ke kedai cenderahati taman orkid.  Untuk maklumat lanjut boleh menghubungi Bahagian Taman Dan Rekreasi DBKU di 082-446688.




2 comments:

Nancypoh said... [Reply]

uii naa..siok kamu jalan2 d sana

Jaw @ MyGamanBorNeo said... [Reply]

@Nancy Poh saya tinggal di kuching gia, jd dekat sj tempat ni. suda 3 kali jadi pemandu pelancong kpd keluarga di taman orkid ni hehehe ... orkid2 di sini pun buring suda tingu saya :)