| MyGamanBorneo: Eksplorasi Pena & Lensa | Alternatif Gaya Penulisan Bebas Tanpa Batasan |

Sunday 6 February 2011

Sampah tukar dengan WANG

Suratkhabar lama ... Suratkhabar lama ... Apa khabar ^_^
Jangan hairan kalau saya bagitau yang saya ni jenis suka kumpul sampah sejak dari bujang-bujang dulu dan terbawa-bawa la sehingga sekarang ^_^ TAPI sampah-sampah yang saya kumpul tu pun sebenarnya menggunakan Konsep 3R (Reduce, Reuse, Recycle).
Ah Hoi ... Taukeh 3R
Saya fikir, Konsep 3R ni tidak perlu cerita panjang lebar sebab umum sudah mengetahuinya.  Cuma berapa ramai yang mengadaptasikan konsep ini, kurang pasti pula ... yang pasti si gaman pun sudah terjangkit dengan Virus 3R ni ^_^ Jadi sebarkan Virus 3R ini kepada keluarga dan rakan-rakan anda untuk kelestarian alam.
Petang tadi, kami berjaya menjual sebanyak 45 kilogram suratkhabar lama pada harga RM0.10 per kilogram.  Jadi RM0.10 x 45 = RM4.50 :)

Kalau orang-orang yang tiada penyakit 3R ni, mungkin tengok nilai RM4.50 tu kecil saja ... tapi bagi saya dan si gaman, nilai ni cukup besar sebab kami bukan sahaja berjaya mengurangkan pencemaran alam tetapi juga turut menjana pendapatan pasif ^_^


0 comments: