| MyGamanBorneo: Eksplorasi Pena & Lensa | Alternatif Gaya Penulisan Bebas Tanpa Batasan |

Friday 18 February 2011

Tiket Wayang dikatakan membawa MAUT

Pix from google search
Satu fakta yang kurang menyenangkan telah saya perolehi daripada sebuah majalah kekeluargaan.  Fakta ringkas dalam ruangan berbentuk info kesihatan ini menyatakan bahawa "tiket wayang boleh membawa maut !". Fakta menarik ini merujuk kepada salah satu artikel yang diterbitkan dalam jurnal Analytical dan Bioanalytical Chemistry edisi September 2010.  Artikel itu menjelaskan bahawa kandungan bisphenol A (BPA) yang terdapat dalam kertas untuk mencetak tiket wayang mendatangkan bahaya kepada kesihatan individu.

BPA dikatakan boleh menyebabkan kanser, serangan jantung, diabetis, kerosakan saraf dan impotensi sehingga boleh membawa maut.  Selain tiket wayang, difahamkan juga kandungan BPA turut terdapat dalam tisu tandas, resit pembelian, pembungkus piza, makanan dalam tin dan minuman tin! Wah !!! macam mana mau hidup sihat walafiat ni kalau kebanyakan barang-barang makanan dan keperluan harian membawa kesan negatif ?  Warggggghhhhhhhh ... How can we live without all those thing !!!



4 comments:

LennMommaChubby said... [Reply]

bahaya owh... takut plak sa... apa tdaknya.. sa suka kumpul tiket wayang setiap kali sa p tngok wayang dgn org2 yg tersayang. Knangan la katakan. Mo full suda 1 album. Mo buang la plak tu... huhu

Jaw @ MyGamanBorNeo said... [Reply]

hahaha ... nah Lenn, ko kena pakai sarung tangan dulu kalau mau pegang itu tiket hehehe.

Anonymous said... [Reply]

alamak terpaksa la sa download movie ja ni.. bahaya pula ni tiket wyg rupanya..

Jaw @ MyGamanBorNeo said... [Reply]

hahaha ... susah betul karang ni, macam2 benda berbahaya bah.