| MyGamanBorneo: Eksplorasi Pena & Lensa | Alternatif Gaya Penulisan Bebas Tanpa Batasan |

Sunday 15 May 2011

Half Monggolian Chicken

Monggolian Chicken
Mood mencuba resepi baru tiba-tiba datang petang ni dan gambar diatas merupakan resepi yang saya rujuk dari sebuah majalah.  Nama sebenar resepi ini ialah Monggolian Chicken tetapi saya  saja tukarkan kepada Half Monggolian Chicken berikutan tidak semua bahan-bahan yang diperlukan ada.  Jadi, pandai-pandailah saya mengubah suai resepi ini mengikut bahan-bahan yang ada dan berikut di bawah saya kongsikan resepinya.

Bahan-Bahan:
600 gm paha ayam digantikan kepada 3 keping sayap ayam (untuk saiz hidangan 2 orang)
70 gm mentega, saya cuma menggunakan dua sudu besar mentega
4 sudu sos cili, digantikan kepada 2 sudu sos cili
Sedikit lada hitam,saya juga tidak menggunakan lada hitam
Sedikit garam dan gula sebagai perasa tambahan

Cara menyediakan:
Goreng sayap ayam terlebih dahulu sehingga masak.
Setelah itu, tumiskan mentega, sos cili, lada hitam, garam dan gula.
Masukkan ayam dan gaul sebati dengan bahan tadi.
Masak sehingga kering dan sedia dihidangkan.




0 comments: