| MyGamanBorneo: Eksplorasi Pena & Lensa | Alternatif Gaya Penulisan Bebas Tanpa Batasan |

Monday 2 May 2011

Sarungkan Jeans Mengikut Bentuk Tubuh

Ingin bergaya dengan seluar Jeans? tetapi Tidak cukup tinggi?  Bentuk badan tidak sempurna?  Kepada wanita-wanita yang tidak cukup tinggi dan tidak memiliki bentuk badan yang tidak cukup sempurna seperti saya, Jangan Bimbang, berikut saya kongsikan tip untuk memilih jeans yang sesuai mengikut bentuk tubuh khusus untuk golongan seperti kita.


Potongan Lurus Untuk Wanita Rendah
Denim dengan potongan lurus sesuai untuk wanita rendah kerana potongan lurus memberi kesan dan garisan menegak dan membuatkan wanita rendah kelihatan tinggi.  Tetapi golongan ini dinasihatkan supaya mengelakkan memilih rona biru pudar atau cerah.

'Skinny' Untuk Wanita Kurus & Rendah
Sesuai digayakan oleh wanita kurus dan tinggi tetapi wanita kurus dan rendah juga tampak hebat dan sesuai menggayakan jeans 'skinny'.  Ingat!, denim jenis ini hanya sesuai untuk mereka yang memiliki saiz pinggul dan paha yang kecil.

'Boot Cut' Untuk Wanita Rendah & Potongan Badan Berlekuk
Jeans jenis ini dikatakan membantu mengimbangi pinggul berlekuk dan sangat sesuai untuk wanita rendah yang memiliki tubuh seperti 'hour glass'.  Bagaimanapun, mereka yang ingin mengenakan jeans potongan 'boot', dinasihatkan memilih jeans jenis 'bell bottom' ringkas.

'Tapered' Untuk Wanita 40-an & Bertubuh Rendah
Gabungan fabrik 'spandex' atau fabrik 'stretchable' dengan perincian ringkas dan kemas ini membantu wanita pada usia 40an yang bertubuh rendah kelihatan bergaya dan 'trendy'.  Ianya sesuai digayakan oleh wanita yang ingin menonjolkan bentuk badan.

#Saya pula sesuai menggayakan jeans jenis 'Straight Cut' dan potongan 'Bell Bottom' ringkas.  Kebanyakan jeans yang saya miliki berwarna biru gelap dan biru kehitaman.  Anda berada di kategori yang mana satu?

6 comments:

aashiikiin said... [Reply]

kalau untuk yang tinggi dan pinggul berlekuk mcm mana plak ye?? :) tolonggg!

Jaw @ MyGamanBorNeo said... [Reply]

@Ashikin Arni kalau bertubuh tinggi rasanya tiada masalah untuk mengenakan sebarang potongan jeans.

Anonymous said... [Reply]

untuk orang berbadan kurus dan pendek .?

Jaw @ MyGamanBorNeo said... [Reply]

@cik.inda :) skinny jeans sesuai untuk wanita kurus dan rendah.

Unknown said... [Reply]

good info. tq

Jaw @ MyGamanBorNeo said... [Reply]

@halida saila Thanks :)